Post HBO trainer +
Opleiding trainer-
Post HBO professioneel trainer +
Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als trainer te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase.
Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Wie ben ik in mijn rol als trainer?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Tijdens je loopbaan als trainer word je vaak op de proef gesteld. Een krachtige trainer zorgt voor een goede basis en een veilige omgeving. Zo kunnen cursisten zich optimaal ontwikkelen.
Onderwerpen:
Dag 1: De competente leider
Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
- Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Je drijfveren als trainer te benoemen
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te herkennen
- Deze te verwerken in een Persoonlijk Ontwikkelplan (POP)
- Te reflecteren op je eigen handelen.
In deze fase gaan we naar de basis van het trainen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om een training te kunnen geven.
Centraal staan:
- Het ontwerpen van een training die aansluit op de behoeften van je deelnemers
- Jezelf presenteren
- Het geven en ontvangen van feedback
Iedere groep cursisten waar je mee te maken zult krijgen, is verschillend. Jouw trainingen moeten aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep. Daarom leren we je om vanuit verschillende leerstijlen een training op te zetten.
Een opdrachtgever vraagt jou als trainer om je vakbekwaamheid en professionaliteit. De TC Academy leert je om een trainingsprogramma op te zetten dat de vraag van de opdrachtgever vertaalt én dat aansluit op de behoeften van de deelnemers. Dit alles moet ook gebeuren binnen een vastgestelde tijdslimiet. De doelstellingen moeten worden behaald en het resultaat moet zichtbaar zijn bij de deelnemer.
We sluiten fase 2 af met een tussenopdracht van 1 dag waarin je een workshop geeft. Hier komt alles samen wat je samen met je collega-deelnemers tijdens de projecturen aan gewerkt hebt.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe ontwerp ik een training?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Hoe sta ik als trainer voor de groep?
- Wat is mijn leerstijl? Welke leerstijlen onderscheiden we?
- Hoe pas ik werkvormen toe die aansluiten op de leerstijlen van deelnemers?
Onderwerpen:
Dag 1: Ontwerpen met het DA model
Dag 2: Presentatietechnieken
Dag 3: Leerstijlen volgens Kolb
Dag 4: Werkvormen
Dag 5: Tussenopdracht & Evaluatie
Resultaat:
Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een trainingsprogramma op te zetten
- Gericht te observeren
- Feedback te geven & ontvangen
- Jezelf te presenteren in de rol van trainer
- Een trainingsprogramma te ontwikkelen dat aansluit op de leerstijl van deelnemers
- Verschillende werkvormen te ontwikkelen en toe te passen.
Fase 3 richt zich op de groepsprocessen. Wat zijn de sociaal- emotionele aspecten van de interactie binnen een groep? Hoe kun je hier invloed op uitoefenen? In de dagelijkse praktijk krijgt elke trainer hier mee te maken.
Niet iedere training loopt op rolletjes. Soms zijn er weerstanden, bij de groep of bij jezelf. Ben jij je bewust van die weerstanden? Hoe ga je ermee om? Je leert het aan de hand van praktijksituaties. Straks, in het werkveld, kun je deze weerstanden herkennen, erkennen en actie ondernemen.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Hoe ga ik om met weerstanden in de groep?
- Hoe pas ik weerstandsinterventies toe?
- Hoe ga ik om met weerstanden bij mezelf?
- Hoe leer ik omgaan met mijn Worst Case Scenario?
Onderwerpen:
Dag 1: Groepsprocessen en weerstanden in de groep
Dag 2: Praktijkdag: Interventieworkshop
Dag 3: Omgaan met eigen weerstanden als trainer
Dag 4: Praktijkdag Worst Case Scenario
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- De fasen in een groepsproces te onderscheiden
- Weerstandsinterventies toe te passen in de groep
- Interventies toe te passen bij jezelf als ankeren en RET
- Om te gaan met jouw weerstanden die ontstaan tijdens een training.
Fase 4 staat in het teken van het verkopen van jezelf. Tijdens deze fase leer je jouw markt in kaart te brengen en een verkoopstrategie te bepalen.
Belangrijke onderwerpen die voorbij komen zijn:
- Markt- en doelgroepbepaling
- Klantacquisitie
- Specialisme
- Verkoop- en intakegesprek
- Offerte schrijven
- Zelfstandig ondernemerschap.
Na de opleiding ben je een professioneel trainer. Maar dan begint het pas. De trainers die zich onderscheiden van de rest hebben nagedacht over hun marktbenadering, specialisatie en de manier waarop zij bij de opdrachtgever aan tafel willen komen.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe werf ik mijn klanten?
- Hoe zorg ik voor een tevreden klant? Hoe word ik zelfstandig ondernemer?
Onderwerpen:
Dag 1: Acquisitie
Dag 2: Verkoop en intakegesprekken
Resultaat:
Aan het eind van fase 4 ben je in staat:
- Te bepalen wat je specialisme is als trainer
- Vanuit je specialisme de juiste opdrachtgever te benaderen
- Vanuit markt- en doelgroepbepaling de juiste opdrachtgever te benaderen
- Acquisitie-instrumenten in te zetten
- Een verkoopgesprek te voeren volgens SPIN
- Een offerte te schrijven
- Een intakegesprek te voeren.
In deze fase kun je kiezen uit twee specialisaties:
- NLP & Communicatie
- Werken met teams
NLP & Communicatie
Deze specialisatie geeft je meer inzicht in de basisvaardigheden van NLP. Je leert verschillende taalpatronen kennen, met grote precisie taal gebruiken, taalpatronen herkennen en specifieke vragen stellen. Daarmee ontwikkel je de NLP-vaardigheden die je in de praktijk in kunt zetten om resultaat te boeken. Het maakt je bewust van het specialiseren op zich. Hoe zet je jezelf straks in de markt? Wat is jouw specialisatie?
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Wat is NLP en wat kan ik ermee?
- Hoe ondersteunt NLP mijn communicatie?
- Hoe werkt het onderbewuste in taal?
Onderwerpen:
Dag 1: De basis van NLP
Dag 2: Pragmatische communicatie technieken
Dag 3: Het onderbewuste en de werking van taalpatronen
Resultaat:
Aan het eind van deze fase kun je
- Communiceren op verschillende abstractieniveaus
- Specifieke vragen stellen om de gewenste informatie te krijgen
- Een doel formuleren via het outcome model
- Rapport opbouwen
- Predicaten en oogbewegingen inzetten als praktische tool
- Omgaan met de Milton taalpatronen.
Werken met teams
Tijdens deze workshop leer je teams bouwen. Wat maakt een team een team in plaats van een optelsom van individuen? Je observeert hoe de teamleden zich verhouden tot elkaar. Je bestudeert de krachtvelden in teams. Je constateert de dingen die goed gaan in de samenwerking binnen een team en wat voor verbetering vatbaar is. Welke rol speel jij en welke gereedschappen zet je in om effectief met teams aan de slag te gaan?
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Met welke dilemma's krijg je te maken bij het begeleiden van teams?
- Hoe ga je hiermee om?
- Hoe creëer je een geïnspireerd en goed op elkaar ingespeeld team?
- Hoe maken teams deel uit van een systeem in breder verband?
- Hoe kunnen jouw acties leiden tot een grotere effectiviteit?
Onderwerpen:
Dag 1: De basis: doorzien wat een team tot een team maakt
Dag 2: Teams en systemen: hoe verhouden teams zich onderling tot elkaar in een groter geheel
Dag 3: Het effectief begeleiden van teams: het beïnvloeden van de ontwikkeling van een team of de interventie als er problemen of weerstanden zijn.
Resultaat:
Aan het eind van deze fase kun je
- Systemen van teams doorzien en er op anticiperen
- Met teams werken aan een gezamenlijke doelstelling.
In deze fase ga je:
1. Een training verzorgen bij de opdrachtgever
2. Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze module ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma, afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).