Post HBO trainer
Opleiding trainer-
Post HBO professioneel Trainer
Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als trainer te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase.
Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Wie ben ik in mijn rol als trainer?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Tijdens je loopbaan als trainer word je vaak op de proef gesteld. Een krachtige trainer zorgt voor een goede basis en een veilige omgeving. Zo kunnen cursisten zich optimaal ontwikkelen.
Onderwerpen:
Dag 1: De competente leider
Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Je drijfveren als trainer te benoemen
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te herkennen
- Deze te verwerken in een Persoonlijk Ontwikkelplan (POP)
- Te reflecteren op je eigen handelen.
In deze fase gaan we naar de basis van het trainen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om een training te kunnen geven.
Centraal staan:
- Het ontwerpen van een training die aansluit op de behoeften van je deelnemers
- Jezelf presenteren
- Het geven en ontvangen van feedback
Iedere groep cursisten waar je mee te maken zult krijgen, is verschillend. Jouw trainingen moeten aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep. Daarom leren we je om vanuit verschillende leerstijlen een training op te zetten.
Een opdrachtgever vraagt jou als trainer om je vakbekwaamheid en professionaliteit. De TC Academy leert je om een trainingsprogramma op te zetten dat de vraag van de opdrachtgever vertaalt én dat aansluit op de behoeften van de deelnemers. Dit alles moet ook gebeuren binnen een vastgestelde tijdslimiet. De doelstellingen moeten worden behaald en het resultaat moet zichtbaar zijn bij de deelnemer.
We sluiten fase 2 af met een tussenopdracht van 1 dag waarin je een workshop geeft. Hier komt alles samen wat je samen met je collega-deelnemers tijdens de projecturen aan gewerkt hebt.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe ontwerp ik een training?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Hoe sta ik als trainer voor de groep?
- Wat is mijn leerstijl? Welke leerstijlen onderscheiden we?
- Hoe pas ik werkvormen toe die aansluiten op de leerstijlen van deelnemers?
Onderwerpen:
Dag 1: Ontwerpen met het DA model
Dag 2: Presentatietechnieken
Dag 3: Leerstijlen volgens Kolb
Dag 4: Werkvormen
Dag 5: Tussenopdracht & Evaluatie
Resultaat:
Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een trainingsprogramma op te zetten
- Gericht te observeren
- Feedback te geven & ontvangen
- Jezelf te presenteren in de rol van trainer
- Een trainingsprogramma te ontwikkelen dat aansluit op de leerstijl van deelnemers
- Verschillende werkvormen te ontwikkelen en toe te passen.
Fase 3 richt zich op de groepsprocessen. Wat zijn de sociaal- emotionele aspecten van de interactie binnen een groep? Hoe kun je hier invloed op uitoefenen? In de dagelijkse praktijk krijgt elke trainer hier mee te maken.
Niet iedere training loopt op rolletjes. Soms zijn er weerstanden, bij de groep of bij jezelf. Ben jij je bewust van die weerstanden? Hoe ga je ermee om? Je leert het aan de hand van praktijksituaties. Straks, in het werkveld, kun je deze weerstanden herkennen, erkennen en actie ondernemen.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Hoe ga ik om met weerstanden in de groep?
- Hoe pas ik weerstandinterventies toe?
- Hoe ga ik om met weerstanden bij mezelf?
- Hoe leer ik omgaan met mijn Worst Case Scenario?
Onderwerpen:
Dag 1: Groepsprocessen en weerstanden in de groep
Dag 2: Praktijkdag: Interventieworkshop
Dag 3: Omgaan met eigen weerstanden als trainer
Dag 4: Praktijkdag Worst Case Scenario
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- De fasen in een groepsproces te onderscheiden
- Weerstandinterventies toe te passen in de groep
- Interventies toe te passen bij jezelf als ankeren en RET
- Om te gaan met jouw weerstanden die ontstaan tijdens een training.
In deze fase ga je:
1. Een training verzorgen bij de opdrachtgever
2. Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze module ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).