Post HBO Kindercoach
Kindercoach opleiding -
Post HBO Professioneel Kindercoach
Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als kindercoach te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase. Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.
Fase 1 start met de vragen:
- Wat is coachen op basis van samenwerking?
- Vanuit welke drijfveren en competenties werkt een kindercoach?
- Wie ben ik in mijn rol als kindercoach?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Coachen is gericht op het bewerkstelligen van verandering. Het is daarbij belangrijk om binnen een gestelde tijd een specifiek doel te bereiken. In deze fase is bewustwording heel belangrijk. Wat is jouw motivatie om als kindercoach te gaan werken? Wat drijft jou en welke kwaliteiten ga jij inzetten? Je ontwikkelpunten ga je verwerken in je Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) waar je gedurende de opleiding aan gaat werken.
Onderwerpen:
- Dag 1: De competente kindercoach
- Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Te ontdekken en benoemen wat jou drijft als kindercoach
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te benoemen
- Deze kwaliteiten en ontwikkelpunten te verwerken in een POP
- Te reflecteren op je eigen handelen
In deze fase gaan we naar de basis van het coachen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om als coach aan het werk te gaan.
Centraal staan:
- de relatie tussen coach en cliënt
- het voeren van coachgesprekken
- het inzicht in het ontwikkelingsproces
- Naast het aanleren van de vaardigheden die een coach nodig heeft, is er ook veel ruimte voor jouw eigen ontwikkeling.
Een opdrachtgever vraagt jou als coach om je vakbekwaamheid en professionaliteit. TC Academy leert je om een effectief coachgesprek te voeren. Wat zijn de verschillenden manieren om een coachgesprek vorm te geven en op te bouwen? Daarnaast moet je inzicht hebben in het ontwikkelingsproces van de cliënt en hem of haar van feedback voorzien.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe bouw ik een goede verstandhouding op?
- Hoe stem ik verbaal en non-verbaal af?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Wat is het ideale gespreksmodel?
- Wat geeft me inzicht in het ontwikkelingsproces?
Onderwerpen:
- Dag 1: Verstandhouding & relatie
- Dag 2: Fundamentele coachvaardigheden
- Dag 3: Het coachproces
- Dag 4: Het coachgesprek
Resultaat:
Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een goede verstandhouding op te bouwen met je coachee
- Om fundamentele coachvaardigheden in te zetten en te gebruiken
- Zelfstandig een coachgesprek te voeren
- Overzicht te behouden in het coachproces
- Gericht te observeren en feedback te geven/ontvangen
Deze fase (3) beslaat de modules 'de ontwikkelingsfasen' en 'het kindercoachproces'.
Centrale vragen dag 1:
- Ontwikkelingsfasen; welke visies zijn er?
- Met welke generaties krijg je te maken als kindercoach en hoe verhouden deze zicht tot de ontwikkeling?
- Wat voor invloed heeft cultuur en opvoeding op de ontwikkeling van een kind ?
- Hoe verhoudt je eigen (kind) ontwikkeling zich t.a.v. de ontwikkelingsfasen?
Centrale vragen dag 2 en 3:
- Wat is de invloed van ouders en professionals?
- Hoe kan de pedagogische driehoek effectief zijn?
- Welke activerende werkvormen zet ik in bij coaching van kinderen ?
- Hoe sluit je aan bij de belevingswereld van kinderen ?
- Welke vorm van het coachmodel zet ik in?
Onderwerpen:
- Dag 1: de ontwikkelingsfasen
- Dag 2: de pedagogische driehoek
- Dag 3: het kindercoach proces
Resultaten:
Aan het eind van deze fase ken/kun je:
- Een eigen visie ontwikkelen op ontwikkeling van kinderen
- Bewust worden van de invloed van generaties, cultuur en opvoeding
- Bewust worden van je eigen ontwikkeling in kinderjaren
- De invloed van ouders en professionals
- Hoe de pedagogische driehoek effectief kan zijn
- Activerende werkvormen inzetten bij coaching van kinderen
- Aansluiten bij de belevingswereld van kinderen
- Welke vorm van het coachmodel je in kunt zetten
Fase 4 staat in het teken van het werkveld.
Belangrijke onderwerpen die voorbij komen zijn:
- Welke vormen van onderwijs onderscheiden we?
- Hoe vind je aansluiting in coaching hierbij?
- Wat is de rol van de kindercoach bij ‘Passend onderwijs’?
- Welke plek in de gouden driehoek neemt het onderwijs in?
- Welke gedragspatronen kunnen we herkennen en hoe gaan we hier vervolgens mee om in de rol van kindercoach?
Onderwerpen:
- Dag 1 Het onderwijssysteem
- Dag 2 Gedragspatronen
Resultaten :
Aan het eind van deze fase ken/kun je:
- Meldcodes en doorverwijzingen
- Gedragspatronen herkennen en aanpakken
- Het onderwijssysteem in Nederland
- De rol van de kindercoach in het onderwijs
Fase 5 draait om de verdieping in het coachen van kinderen
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Op welke lagen kunnen we systemisch werken met kinderen?
- Wat is de relatie tussen ouders en kinderen en hoe werkt dit door in gedrag?
- Welke lasten neemt het kind over?
- Hoe kun je met kinderen werken op de logische niveaus?
Onderwerpen:
- Dag 1 Overtuigingen
- Dag 2 Familieopstellingen
Resultaten :
Aan het eind van fase 5 ben je in staat:
- Systemisch te werken op drie lagen
- Te werken op overtuigingen vanuit de logische niveaus
In deze fase ga je:
1: Een coachtraject verzorgen met een coachee
2: Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze fase ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).