Post HBO coach +
Coaching opleiding -
Post HBO Professioneel Coach+
Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling. Het programma start daarom bij jezelf. Waarom wil je coach worden? Welke vaardigheden heb je dan te leren? Kun je hierop reflecteren? Ben jij je bewust van wat je drijft, je kwaliteiten zijn en waarin jij je nog hebt te ontwikkelen? Op deze en nog vele andere vragen ga je het antwoord vinden.
Fase 1 start met de vragen:
- Wie ben ik in mijn rol als coach?
- Vanuit welke drijfveren en competenties werkt een coach?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Coachen is gericht op het bewerkstelligen van verandering. Het is daarbij belangrijk om de coachee binnen de gestelde tijd een specifiek doel te laten bereiken. Bewustwording is hierbij heel belangrijk. Wat drijft jou om als coach te gaan werken? En hoe zou je dit willen bereiken? Welke vaardigheden zet je in en welke heb je nog te ontwikkelen? Deze ontwikkelpunten ga je verwerken in een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) waar je gedurende de opleiding mee aan de slag gaat.
Onderwerpen:
Dag 1: De competente coach
Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Te ontdekken en benoemen wat jou drijft als coach
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te benoemen
- Deze kwaliteiten en ontwikkelpunten te verwerken in een POP
- Te reflecteren op je eigen handelen
In deze fase gaan we naar de basis van het coachen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om als coach aan het werk te gaan.
Centraal staan:
- de relatie tussen coach en cliënt
- het voeren van coachgesprekken
- het inzicht in het ontwikkelingsproces
Naast het aanleren van de vaardigheden die een coach nodig heeft, is er ook veel ruimte voor jouw eigen ontwikkeling.
Een opdrachtgever vraagt jou als coach om je vakbekwaamheid en professionaliteit. TC Academy leert je om een effectief coachgesprek te voeren. Wat zijn de verschillenden manieren om een coachgesprek vorm te geven en op te bouwen? Daarnaast moet je inzicht hebben in het ontwikkelingsproces van de cliënt en hem of haar van feedback voorzien.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe bouw ik een goede verstandhouding op?
- Hoe stem ik verbaal en non-verbaal af?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Wat is het ideale gespreksmodel?
- Wat geeft me inzicht in het ontwikkelingsproces?
Onderwerpen:
Dag 1: Verstandhouding & relatie
Dag 2: Fundamentele coachvaardigheden
Dag 3: Het coachproces
Dag 4: Het coachgesprek
Resultaat:
Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een goede verstandhouding op te bouwen met je coachee
- Om fundamentele coachvaardigheden in te zetten en te gebruiken
- Zelfstandig een coachgesprek te voeren
- Overzicht te behouden in het coachproces
- Gericht te observeren en feedback te geven/ontvangen
Tijdens fase 3 staat het leren coachen op verschillende niveaus centraal. Wat zijn de juiste instrumenten die je kunt inzetten om een optimaal resultaat te boeken?
Je leert welke processen zich afspelen bij coaching. We gaan in op dieper liggende patronen, het opsporen en veranderen van belemmerende overtuigingen. Hoe ga je effectief om met weerstand en emoties?
Het weten toe te passen van meerdere interventies is een belangrijke basis voor een coach. Het geeft je vertrouwen en maakt je onderscheidend. De interventies vinden hun oorsprong in (o.a.) Neuro Linguistisch Programmeren (NLP), toegepaste psychologie, Provocatief Coachen en Rationele Effectiviteits Training.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Hoe ondersteun ik de coachee op de verschillende niveaus van leren?
- Hoe ga ik te werk bij competentiegericht coachen?
- Waar ontstaan patronen en hoe ga ik hier mee om?
- Hoe spoor ik belemmerende overtuigingen op?
- Weet ik deze om te zetten in ondersteunende overtuigingen?
- Wanneer pas ik welke coachinterventies toe?
Onderwerpen:
Dag 1: Coachen op de verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
Dag 2: Competentiegericht coachen
Dag 3: Overtuigingen
Dag 4: Interventies & Hulpbronnen
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- Vraagstukken van een coachee te onderzoeken en verduidelijken op verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Een competentiegericht coachgesprek te voeren
- Beperkende overtuigingen te herkennen en om te zetten in ondersteunende overtuigingen
- Effectief om te gaan met emoties en weerstanden
- Verschillende interventies toe te passen
Fase 4 staat in het teken van het verkopen van jezelf.
Belangrijke onderwerpen die voorbij komen zijn:
- Markt- en doelgroep bepaling
- Klantacquisitie
- Specialisme
- Verkoop- en intakegesprek
- Offerte schrijven
- Zelfstandig ondernemerschap.
Na de opleiding ben je professioneel coach. Maar dan begint het pas. De coaches die zich onderscheiden van de rest hebben nagedacht over hun marktbenadering, specialisatie en de manier waarop zij bij de opdrachtgever aan tafel willen komen.
De opleiding wordt afgesloten met een volledig coachtraject. Dat is de examenopdracht die jij verzorgt voor een opdrachtgever in de praktijk.
De centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe positioneer ik mijzelf als coach?
- Hoe zorg ik voor een tevreden klant? Hoe word ik zelfstandig ondernemer?
Onderwerpen:
Dag 1: Acquisitie & ondernemerschap.
Dag 2: Acquisitie & ondernemerschap.
Resultaat
Aan het eind van fase 4 ben je in staat:
- Te bepalen wat je specialisme is als coach.
- Jezelf als coach te positioneren in het werkveld
- Acquisitie- instrumenten in te zetten
- Een intakegesprek te voeren.
In deze fase kun je kiezen uit twee specialisaties:
- NLP & Communicatie
- Werken met teams
NLP & Communicatie
Deze specialisatie geeft je meer inzicht in de basisvaardigheden van NLP. Je leert verschillende taalpatronen kennen, met grote precisie taal gebruiken, taalpatronen herkennen en specifieke vragen stellen. Daarmee ontwikkel je de NLP-vaardigheden die je in de praktijk in kunt zetten om resultaat te boeken. Het maakt je bewust van het specialiseren op zich. Hoe zet je jezelf straks in de markt? Wat is jouw specialisatie?
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Wat is NLP en wat kan ik ermee?
- Hoe ondersteunt NLP mijn communicatie?
- Hoe werkt het onderbewuste in taal?
Onderwerpen:
Dag 1: De basis van NLP
Dag 2: Pragmatische communicatie technieken
Dag 3: Het onderbewuste en de werking van taalpatronen
Resultaat:
Aan het eind van deze fase kun je
- Communiceren op verschillende abstractieniveaus
- Specifieke vragen stellen om de gewenste informatie te krijgen
- Een doel formuleren via het outcome model
- Rapport opbouwen
- Predicaten en oogbewegingen inzetten als praktische tool
- Omgaan met de Milton taalpatronen.
Werken met teams
Tijdens deze workshop leer je teams bouwen. Wat maakt een team een team in plaats van een optelsom van individuen? Je observeert hoe de teamleden zich verhouden tot elkaar. Je bestudeert de krachtvelden in teams. Je constateert de dingen die goed gaan in de samenwerking binnen een team en wat voor verbetering vatbaar is. Welke rol speel jij en welke gereedschappen zet je in om effectief met teams aan de slag te gaan?
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Met welke dilemma's krijg je te maken bij het begeleiden van teams?
- Hoe ga je hiermee om?
- Hoe creëer je een geïnspireerd en goed op elkaar ingespeeld team?
- Hoe maken teams deel uit van een systeem in breder verband?
- Hoe kunnen jouw acties leiden tot een grotere effectiviteit?
Onderwerpen:
Dag 1: De basis: doorzien wat een team tot een team maakt
Dag 2: Teams en systemen: hoe verhouden teams zich onderling tot elkaar in een groter geheel
Dag 3: Het effectief begeleiden van teams: het beïnvloeden van de ontwikkeling van een team of de interventie als er problemen of weerstanden zijn.
Resultaat:
Aan het eind van deze fase kun je
- Systemen van teams doorzien en er op anticiperen
- Met teams werken aan een gezamenlijke doelstelling.
In deze fase ga je:
1: Een coachtraject verzorgen met een coachee
2: Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze module ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).